Patagonia (432 producten)
Tin Shed Cap Fitz Roy Icon Trad Pet Heren Storm10 jas P-6 logo trucker pet 73 Skyline Trad Cap Fieldsmith Lid Rugzak Black Hole Duffel 40 liter Duckbill Trucker Cap Scrap Everyday Pet Range Cap Dames Hybrid Nano-Air Light Jack Corduroy Pet Micro D Tubesjaal Black Hole Duffel 70 liter Maclure Pet Duckbill Shorty Trucker Cap Powder Town hoofdband Black Hole Cube Medium 6L Black Hole 25L Rugzak Black Hole Cube Large 10L Atom Tote Pack Rugzak Atom Sling 8 Rugzak Kinderen Powder Town Muts Dames Graphic Cap Cool Daily longsleeve P-6 Logo Lopro truckerpet Brodeo Muts Kinderen Girls' Regenerative Graphic T-Shirt Beanie muts Fieldsmith Linked Rugzak Kinderen Furry Friends Baby Muts Dames Cap Cool Merino Graphic T-Shirt Dames Fleetwith jurk Dames Mainstay T-Shirt Dames Current Side Top Powder Town Muts Black Hole 32L Rugzak Heren Altvia Alpine broek Heren Go To overhemd Dames Fleetwith Broek Kinderen Boys' Regenerative Graphic T-Shirt Heren Endless Run Tight Snowbelle Muts Snowfarer Pet Heren Classic Retro-X jas Dames Strider Pro short 3" Fieldsmith Roll Top Rugzak Heren Nano-Air Light Hybrid Hoodie Jack Black Hole Duffel 100 liter Black Hole MLC Reistas Kinderen Logo Muts Kinderen Baby Hi-Loft Down Sweater Hoodie Black Hole Cube Small 3L Dames Sweater Down Bodywarmer Dames Torrentshell 3L Broek Fishermans Rolled Muts Heren P-6 Logo Responsibili-T-shirt Fitz Roy Icon Uprisal Hoodie Heren Venga Rock Broek Heren Airshed Pro pullover Dames Regenerativ Organic Cotton TopPatagonia waagt en wint. Het merk staat bekend om zijn bereidheid om te innoveren.
Californië begin jaren vijftig: Yvon Chouinard, zoon van Frans-Canadese immigranten, ontdekte op 14-jarige leeftijd zijn passie voor rotsklimmen op de kustrotsen van Malibu. De tiener leerde al snel de techniek om grotere projecten aan te pakken: Big Walls in Yosemite. Hij voelde zich vooral aangetrokken tot onoverwonnen, gladde granieten muren, die in die tijd dagenlange ondernemingen waren - voornamelijk technisch klimmen.
Haken maken en omhoog werken met behulp van touwladders - deze stijl is tegenwoordig niet meer zo populair, maar werd destijds als echt pionierswerk beschouwd. Chouinard realiseerde zich al snel dat de zachte stalen haken uit Europa niet opgewassen waren tegen het harde graniet. Op den duur was klimmen alleen mogelijk met hardstalen haken, die hij uiteindelijk zelf smeedde en uit de kofferbak verkocht. De volgende jaren stelde het kleine bedrijf Chouinard in staat om als klimmer een vrij leven te leiden: tijdens het seizoen stond de productie stil en werd de tijd op de rots doorgebracht. In de winter smeedde hij haken.
Van garagebedrijf tot bergsport-gigant
De grote vraag zorgde ervoor dat Yvon Chouinard uitbreidde: al snel vulden andere hardware zoals stijgijzers zijn assortiment aan en enkele vrienden begonnen voor hem te werken. In 1970 was Chouinard Equipment uitgegroeid tot de grootste fabrikant van berguitrusting in de Verenigde Staten. Naarmate klimmen populairder werd, begonnen de milieueffecten zichtbaar te worden. Chouinard merkte dat de rots van de veelgebruikte routes afbladderde als gevolg van het herhaaldelijk in- en uithaken van de haak. Het klimmen heeft sporen achtergelaten.
Een rondleiding door de Neus op El Capitan maakte dit bijzonder duidelijk: slechts een paar zomers eerder hadden Chouinard en zijn toenmalige zakenpartner, Tom Frost, de route volledig onaangeroerd ervaren. De hernieuwde inspectie bracht het besluit om de productie van haken stop te zetten. Maar eerst moesten er alternatieven worden gevonden: Chouinard vond ze in de vorm van klemwiggen, hexentrics en vrienden, die nu onmisbaar zijn bij het klimmen. Innovaties moesten destijds vaak worden uitgelegd voordat ze als "veilig genoeg" werden geaccepteerd. Het duurde even voordat de voordelen van mobiele beveiliging tot stand kwamen.
Tegelijkertijd werden de eerste kledingstukken aan het assortiment van Chouinard toegevoegd: rugbyshirts uit Engeland of canvas broeken met dubbele bodem - zowel robuust als ideaal voor hard gebruik op de rots. Tijdens een legendarische roadtrip naar Patagonië in 1968 - langs de kust van Californië naar Fitz Roy, waar ze met succes een eerste beklimming voltooiden - realiseerden Chouinard en zijn vrienden zich dat expedities andere kleding vereisten. Nu droeg de reis niet alleen empirische waarden bij, maar ook inspiratie voor de naam van het kledingbedrijf: Patagonia was geboren. Om niet uitsluitend als "klimkleding" te worden gezien en om het bestaande imago van Chouinard Equipment niet te verzwakken, moet het kledingbedrijf op eigen benen staan. Toen Chouinard Equipment eind jaren tachtig uiteindelijk overging op vrienden en kennissen, bleef Patagonia in handen van de oprichter van het bedrijf. Het bekende diamanten logo getuigt nog steeds van het legendarische zusterbedrijf - zij het onder een andere naam: Black Diamond!
Patagonia's innovatieve outdoorkleding
Bij Patagonia werd vanaf het begin veel geknutseld en geëxperimenteerd met materialen: fleecestoffen, zoals die voorheen werden gebruikt voor toiletdeksels en hoogpolige fleecetruien door diepzeevissers, vonden een nieuwe bestemming als bergsportjas. Uiteindelijk volgde in 1980 het eerste ondergoed van polypropyleen, een vezel die geen water opneemt. Dat maakte een einde aan natte en bevriezende katoenen overhemden op de huid, hoewel beide materialen nog voor verbetering vatbaar waren. Maar Patagonia ging de uitdaging graag aan.
Tijdens het zoeken naar geschikte fleece stoffen kwam Yvon Chouinard in contact met Polartec en Malden Mills. In nauwe samenwerking met de textielfabrikant werden in de decennia die volgden herhaaldelijk stoffen gecreëerd die maatstaven zetten voor de steeds grotere eisen van de bergsport. Aan de kwaliteit werd constant gewerkt.
In 1993 kwam daar een nieuwe hoeksteen bij: polyesterfleece gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Aanvankelijk konden de pre-recycled producten niet scoren op kwaliteit of prijs, waardoor de vraag naar de inmiddels legendarische Snap-T sweaters daalde. Patagonia stond tot aan zijn nek in het water, maar - net als bij de blokken - hield Chouinard vast aan zijn idee en de zelfopgelegde milieuaspecten. Door vasthoudendheid en innovatie zijn de producten verbeterd en zijn de cijfers weer op de rails.
Alles bio: Patagonia waagt en wint
De overstap van Patagonia naar biologisch katoen was al even consequent en gedurfd: tijdens een bezoek aan de plantages had Chouinard geleerd hoe schadelijk de sprays zijn die in grote hoeveelheden worden gebruikt voor de katoenteelt.
Zo schakelde Patagonia halverwege de jaren negentig binnen 18 maanden volledig over op biologisch katoen. Aankoopproblemen - er werd niet genoeg biologisch katoen verhandeld op de beurzen - waren slechts een klein onderdeel van een grote uitdaging. De hele verwerkingsketen moest immers worden overgehaald om de machines te reinigen die gebruikt worden om de relatief kleine hoeveelheid biologische kleding te vervaardigen. Ook het hele productieproces moest gecertificeerd worden.
Voor het seizoen herfst/winter 2014/15 kondigde Patagonia de overgang aan van de hele donsafdeling naar een 100 procent transparante toeleveringsketen. Dit is bedoeld om een naadloos traceerbaar productieproces mogelijk te maken dat soortspecifieke veehouderij garandeert zonder dwangvoeding en levend plukken.
Trouw aan de roots: e-fibres en maatschappelijke verantwoordelijkheid
Fleece gemaakt van gerecycled polyester en biologisch katoen zijn nog steeds de belangrijkste voorbeelden van de zogenaamde e-fibres die in Patagonia worden gebruikt. Gerecycled polyester helpt afval te verminderen en olie als hulpbron te sparen - terwijl het ongeveer driekwart energie en driekwart CO2-uitstoot bespaart. Ook biokatoen speelt een grote rol, het exclusieve gebruik ervan is immers verankerd in de bedrijfsstatuten. Natuurlijk gebruikt Patagonia ook andere e-fibres: Tencel, hennep, zo voorzichtig mogelijk gelooid leer, gerecycled nylon, etc. Het is ons verklaarde doel om alle producten Bluesign gecertificeerd te hebben.
Alle producten van Patagonia hebben één ding gemeen, of het nu een gore jack of een katoenen overhemd is: ze zijn recyclebaar. Desalniettemin propageert Patagonia om de producten dienovereenkomstig door te geven totdat ze echt het einde van hun levensduur hebben bereikt. Op deze manier draagt het consumentengedrag al bij aan de bescherming van het milieu. Op productgebied is en blijft Patagonia een van de pioniers op het gebied van innovatie en functionaliteit. Veel van de producten die we tegenwoordig als vanzelfsprekend beschouwen, kunnen worden toegeschreven aan Patagonia: van Capilene-ondergoed, donssweaters, het al genoemde fleece tot puffball-isolatie en nog veel meer. Patagonia runt al tientallen jaren zijn eigen laboratoria om de stoffen in eerste instantie te testen volgens de vereisten en werkt nauw samen met de gesponsorde atleten, de Ambassadors, aan productontwikkeling. Patagonia hecht meer belang aan actieve samenwerking dan aan gekochte grote namen. Uiteindelijk moeten de producten in de praktijk voldoen aan de eisen.
Duurzaamheid op alle deelgebieden
Als het grootste particuliere bedrijf in de outdoor-industrie, wordt Patagonia ook gekenmerkt door zijn bedrijfsstructuur. Noch verbonden met een bedrijf, noch met een naamloze vennootschap is het mogelijk om de waarden te blijven naleven die altijd belangrijk zijn geweest. Dus iedereen in het team is een enthousiaste sporter en natuurliefhebber. Indien mogelijk wordt er tijdens de lunchpauze gesurft (tip op het boek "Laat de medewerkers gaan surfen" van Yvon Chouinard, Redline Verlag), het tijdbeheer moet zo flexibel mogelijk zijn en er is al heel lang een bedrijfskleuterschool. Patagonia behoort al jaren tot de top van de beste plekken om te werken. Het concept betekent duurzaamheid op alle deelgebieden: ecologie, economie en sociale aspecten, die ook in de productielanden doorgevoerd moeten worden. Eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden, die ook ter plaatse worden gecontroleerd, evenals deelname aan bijvoorbeeld de Fair Labour Association zijn zeer belangrijke pijlers.
Patagonia pakt het thema natuurbehoud ook heel concreet aan - hetzij in de vorm van actieve ondersteuning of financiële termen. Patagonia richtte de vereniging 1% for the planet op, waarvan de leden elk één procent van de omzet doneren aan milieuorganisaties of -projecten. Alleen al in Patagonia is dat nu ruim 45 miljoen dollar, terwijl de organisatie op dit moment bijna 1.800 leden telt. Hieruit blijkt dat de kleine klimmer, die (eigenlijk onvrijwillig) succesvol zakenman werd, door de jaren heen trouw is gebleven aan zijn stelregel, maar ook anderen wil inspireren - omdat hij de wereld niet in zijn eentje groener maakt. De bedrijfsfilosofie van Patagonia is: "Maak het best mogelijke product met zo min mogelijk impact op het milieu en inspireer anderen om samen oplossingen te vinden voor de milieucrisis."
We're in business to save our home planet
Al het leven op aarde wordt met uitsterven bedreigd. Het doel van Patagonia is om alle middelen in te zetten om er iets aan te doen: "Ons bedrijf, onze investeringen, onze stem en onze verbeelding."
Patagonia is ontstaan uit een klein bedrijf dat uitrusting maakte voor bergbeklimmers. Alpinisme blijft tot op de dag van vandaag de kern van een wereldwijd bedrijf dat nog steeds kleding maakt voor klimmen, maar ook voor skiën, snowboarden, surfen, vliegvissen, mountainbiken en trailrunning. Al deze sporten zijn stil. Geen heeft een motor nodig; niemand helpt iemand aan een daverend applaus. Elke sport beloont je in de vorm van zwaar bevochten gratie en momenten van verbinding tussen mens en natuur. Naarmate de klimaatcrisis dieper wordt, vreest Patagonia dat deze natuurminnende momenten uiteindelijk niet meer worden beleefd. Daarom besloot Patagonia te vechten om ze te behouden. Patagonia doneert minstens 1 procent van de omzet om honderden milieuorganisaties over de hele wereld te helpen waakzaam te blijven en te beschermen wat onvervangbaar is. Tegelijkertijd kent Patagonia het risico een boom te verliezen om het hele bos te redden - een leefbare planeet. Terwijl het tempo van het verlies aan biodiversiteit, bouwgrond, koraalriffen en zoetwater steeds sneller gaat, doet Patagonia zijn best om de oorzaken, niet alleen de symptomen, van de opwarming van de aarde aan te pakken. "Door trouw te blijven aan onze kernwaarden gedurende meer dan veertig jaar in het bedrijfsleven hebben we een bedrijf kunnen creëren waar we trots op zijn om te runnen en voor te werken. Om als bedrijf nog minstens veertig jaar te kunnen blijven bestaan, moeten we verdedig de plek die we thuis kunnen noemen."
Patagonia Action Works
Patagonia Action Works verbindt mensen in heel Europa, Duitsland en de VS met milieugroepen en ondersteunt zo milieuactivisme. Via het platform kunnen gebruikers vrijwilligerswerk doen, petities ondertekenen, informatie ontvangen over lokale evenementen en geld doneren aan lokale doelen. De milieubeschermingsorganisaties op het platform komen uit heel Europa, inclusief NGO's in Duitsland, zoals Meine Landwirtschaft, Riverwatch, Rehab Republic en Euronatur. De lancering van het platform komt op een moment van ongekende bedreigingen voor ons milieu en een groeiende vraag van het Duitse publiek, politici en bedrijven om onmiddellijke actie om de klimaatcrisis aan te pakken. De recente klimaatbewegingen in Europa en Duitsland tonen de toenemende urgentie aan om onze planeet te beschermen. Patagonia Action Works wil een bijdrage leveren door via het platform individuen met organisaties te verbinden, die kunnen mobiliseren voor collectieve actie. Dit online platform is het volgende hoofdstuk in de 45-jarige geschiedenis van Patagonia's 1% for the Planet-activisme- en donatieprogramma, een wereldwijde beweging die is gestart door Patagonia-oprichter Yvon Chouinard en natuurbeschermer Craig Mathews.
Patagonia heeft via dit programma meer dan $ 100 miljoen gedoneerd en duizenden milieugroeperingen bereikt. Veel non-profitorganisaties werken met beperkte middelen en Patagonia Action Works dient om deze groepen effectiever en krachtiger dan ooit te maken. Patagonia Action Works zal het werk erkennen en ondersteunen van die NGO's die zich bezighouden met 's werelds meest urgente milieu-uitdagingen. Mihela Hladin Wolfe, Director of Environmental Initiatives bij Patagonia, EMEA, zegt: "We hebben het vertrouwen verloren in de machtigen van deze wereld om tijdig de nodige maatregelen te nemen om de klimaatcrisis op te lossen. Het publiek wil weten welke bijdrage elk van ons kunnen maken. En dit platform geeft hen de mogelijkheid om actie te ondernemen in de gemeenschappen waarin ze leven. Patagonia Action Works stelt mensen in staat om actie te ondernemen voor doelen die ze echt belangrijk vinden." Met haar klimaatpakket heeft de federale regering opnieuw duidelijk gemaakt dat politici
effectieve oplossingen voor de klimaatcrisis kunnen worden verwacht. Burgers, niet-gouvernementele organisaties en bedrijven worden des te meer opgeroepen om de noodzakelijke verandering te bewerkstelligen.
Patagonia promoot al jaren milieu-activisme in Europa. Dit omvat ook de recente campagnes Save the Blue Heart of Europe en Artifishal om natuurlijke rivierlopen en de daarin levende vispopulaties te beschermen. Het bedrijf haalde in 2017 wereldwijde krantenkoppen vanwege het aanspannen van een rechtszaak tegen de Amerikaanse president Donald Trump wegens het illegaal decimeren van Amerikaanse nationale monumenten.