Wat betekenen de termen rocker, camber, flex en effectieve kantlengte precies voor ski's? Welke invloed hebben hun eigenschappen op het skigedrag van de ski's? Alles wat je moet weten over skivormen, constructie en geometrie.


De term "rocker" stond vroeger alleen voor iemand met een voorkeur voor een bepaalde muziekstijl en een bepaalde levensstijl. Niemand dacht in deze context aan ski's. Maar dat is in de loop der jaren sterk veranderd. Tegenwoordig worden rockers niet alleen gelijkgesteld aan ACDC, maar vooral aan de constructie van ski's. Termen als "tip en tail rocker", "full rocker" of "flat" worden gebruikt. Maar wat zijn rocker ski's precies? Wat was camber ook alweer? En welke skiconstructie past eigenlijk bij jou?

Rocker, camber, flex - de belangrijkste termen in skiconstructie

Om de verschillende rockertechnologieën te begrijpen, is het belangrijk om een paar termen te kennen die te maken hebben met de constructie van een ski. De beschreven elementen beïnvloeden elkaar en moeten daarom als een geheel worden beschouwd. Veel termen met betrekking tot de constructie van ski's betekenen uiteindelijk hetzelfde. Daarom beperk ik me hier tot de meest gebruikte.


Wat zijn rocker ski's?

Een rocker is een constructiemethode en geometrische vorm op ski's. Uiteindelijk is het de opwaartse buiging van de ski. De rocker kan zich aan de voorkant van de ski bevinden (tip rocker), aan de achterkant (tail rocker) of zelfs over de hele ski (full rocker).


De meeste fabrikanten gebruiken deze technologie tegenwoordig, vaak zelfs voor het hele modellengamma. Of het nu gaat om freeride ski's, freestyle ski's, all-mountain ski's, toerski's of race ski's: de rocker wordt over het algemeen overal gebruikt. De voortdurende verdere ontwikkeling en aanpassing van rocker ski's heeft ervoor gezorgd dat ze nu echt overal goed kunnen worden geskied en mogelijk, zelfs nuttig, zijn voor elk gebruiksgebied.


Maar niet alle rocker ski's zijn hetzelfde. De verschillen in constructie en geometrie zijn enorm en hebben een grote invloed op de ski-eigenschappen. De rocker van een WK slalom ski verschilt aanzienlijk van de rocker van een freeride ski. Een tip-rocker kan bijvoorbeeld direct voor het teenstuk van de skibinding beginnen en zich uitstrekken over het hele voorste deel van de ski of het kan relatief dicht bij de tip beginnen. Dit hangt helemaal af van de filosofie van de fabrikant en het gewenste gebruiksgebied.

Camber - wat is camber bij ski's?

In het Nederlands wordt camber ook wel 'Voorspanning' genoemd. Een traditionele camber zorgt ervoor dat het midden van de ski omhoog komt wanneer hij op de grond rust. Dit is de camber van de ski. Het hoogste punt bevindt zich meestal onder het bevestigingspunt, dus onder het midden van de schoen. De voorspanning is bedoeld om de druk op de tip en tail van de ski effectief te verdelen en kan sterk variëren.


Sommige freeride ski's hebben een negatieve camber (omgekeerde camber). In dit geval rust de ski alleen op de grond in een heel kort gebied onder het midden van de schoen en buigt hij omhoog naar het uiteinde van de ski en de punt.


Tot slot zijn er ook ski's zonder camber (flat camber). De ski's liggen in een groter gebied plat onder de voet en buigen alleen verder naar voren en naar achteren omhoog.


Wat is de effectieve kantenlengte?

De stalen kant van een ski strekt zich meestal uit van de punt tot de staart van de ski. Door de constructie van de ski grijpt niet de hele rand in de sneeuw tijdens een bocht, maar slechts een bepaald deel, de zogenaamde effectieve kantenlengte. Deze is niet alleen afhankelijk van de constructie, maar ook van de belasting en de daaruit voortvloeiende doorbuiging van de ski en is dus altijd variabel. De doorbuiging van de ski onder belasting wordt de flex genoemd.


De flexlijn, en dus ook de effectieve kantlengte, heeft een grote invloed op de eigenschappen van de ski wat betreft het stuurgedrag. Als de effectieve kantlengte groot is, zal de ski soepeler lopen en meer kantengrip hebben bij hoge snelheden. Aan de andere kant is de ski minder wendbaar dan bij een korte effectieve kantlengte.


Wat is de flex van een ski?

De flex van een ski beschrijft de hardheid van het gehele buiggedrag langs de lengteas van de ski, d.w.z. naar boven en naar beneden. Dit moet niet worden verward met torsie. Dit verwijst naar de verdraaiing van de dwarsas. De flex heeft invloed op de kantengrip en de doorbuiging van de getailleerde ski, en dus ook op de radius.


Een ski met een zachte flex kan gemakkelijker worden gebogen en daardoor de radius gemakkelijker verkleinen dan een ski met een harde flex en dezelfde taille. Een harde flex biedt daarentegen meer kantengrip op harde ondergronden dan een zachte flex bij dezelfde belasting.


Opmerking: De flex kan ook variëren binnen een ski. Een ski kan bijvoorbeeld zachter zijn in het tipgebied en harder in het staartgebied. De bovengenoemde gevolgen van flexhardheid hebben dan effect op het betreffende deel van de ski.

Verschillende skiconstructies: Welke rocker past bij jou?

Hier zie je een overzicht van de verschillende skibouwmethoden:

Hieronder zal ik de speciale kenmerken van de afzonderlijke constructietypes toelichten en uitleggen hoe de constructie van de ski's de ski-eigenschappen beïnvloedt en voor welk gebruiksgebied welk type rocker geschikt is.


1. Conventionele camber zonder rocker

Deze constructie is de zogenaamde traditionele skivorm. Hij wordt ook wel full-camber of classic-camber genoemd. De ski heeft een doorlopende conventionele camber van de punt tot de staart.

  • Ski-eigenschappen: De effectieve kantlengte en gladheid zijn al zeer hoog bij rechtuit rijden en in kleine bochten. De ski is gemakkelijk onder controle te houden en maakt indruk met een hoge kantengrip. De lift van de ski is lager.
  • Gebruiksbereik: Voornamelijk voor piste skiën en in harde tot ijzige sneeuw. Ook te vinden op sommige race toerski's.

2. Tip-Rocker

Tip rocker is tegenwoordig zeer wijdverbreid. In dit geval heeft de ski een conventionele camber onder de binding en een rockerconstructie aan de tip.

  • Ski-eigenschappen: De effectieve kantlengte wordt hier verkort. De ski is daardoor wendbaarder en gemakkelijker te draaien. De ski is daardoor vergevingsgezinder voor fouten. De rocker zorgt voor meer flotatie in zachte sneeuw. De aanwezige camber in het midden ondersteunt echter een goede geleiding.
  • Gebruiksgebied: Voornamelijk voor allround ski's. Deze constructie wordt echter al door sommige fabrikanten in het hele assortiment gebruikt en is daarom te vinden in alle skicategorieën. Zelfs veel race ski's hebben een tip rocker.

3. Tip- en Tail-Rocker

Naast tip rocker wordt er ook veel gebruik gemaakt van tip en tail rocker. Onder de binding heeft de ski een traditionele camber en rocker op de tip en tail.

  • Ski-eigenschappen: De effectieve kantlengte is hier korter en daardoor veel wendbaarder. Hij vergeeft fouten gemakkelijker dan een volledige camber, maar houdt minder van harde en ijzige hellingen. Met de traditionele camber onder de binding is het nog steeds heel gemakkelijk om op de rand te rijden.
  • Gebruiksgebied: Voornamelijk te vinden in allround ski's en in freetouring- en freerideski's.

4. Full-Rocker

Hier is de voorspanning, d.w.z. de camber van de ski, precies omgekeerd. Dit betekent dat de ski alleen onder het midden van de schoen op de grond rust en naar de uiteinden van de ski omhoog buigt. Dit type constructie wordt vaak negatieve camber genoemd.

  • Ski-eigenschappen: De kantlengte onder de binding is minimaal, maar toch variabel. Dit maakt het gemakkelijker om de traagheid van brede ski's te overwinnen. De kantlengte kan worden vergroot door een harmonieuze buiglijn. Zeer goede flotatie-eigenschappen.
  • Gebruiksgebied: Speciaal voor zachte en diepe sneeuw en voor puur freeridegebruik.

Hoe lang moet een rocker ski zijn?

De gekozen skilengte voor rocker ski's is ook sterk afhankelijk van het gewenste gebruiksgebied, en dus ook van het ontwerp van de ski. Een wendbare en smalle slalom carver moet bijvoorbeeld ergens tussen de 155 en 170 centimeter lang zijn, terwijl een dikke freeride ski wel 200 centimeter lang kan zijn. Natuurlijk hangt de lengte van de ski ook af van je lichaamslengte. Zoals hierboven beschreven heeft de lengte van de rocker ook invloed op het draaivermogen van de ski. Dit betekent dat een 200 centimeter lange ski met een lange rocker nog steeds heel gemakkelijk en snel de andere kant op kan worden bewogen.


De ontwikkeling van de rocker ski

Ook al is de rocker pas de laatste jaren volledig doorgebroken in de skiconstructie, hij bestaat al vele jaren. In feite al sinds de eerste ski's werden gemaakt. De vorm die tegenwoordig bekend staat als traditionele geometrie met zogenaamde conventionele camber kwam pas later.


Als je kijkt naar de eerste rocker ski's (bijvoorbeeld de eerste K2 Pontoon), dan kun je duidelijk zien dat de rocker aan de bovenkant erg uitgesproken was. Hoewel dit een positief effect had op de flotatie, waren dergelijke ski's ook erg traag in diepe sneeuw. De reden hiervoor was de hoge sneeuwweerstand als gevolg van de opwaartse buiging. Hierdoor konden de eerste rocker ski's geen optimale buiglijn produceren. Het rockergebied had de neiging om onstabiel in de lucht te fladderen en de effectieve kantlengte was erg klein, zelfs onder belasting.


Uiteindelijk bracht onder andere Dynastar met de eerste Big Dump ski op de markt waarbij de rocker in het schopgebied minder ver naar boven uitstak en de flex in dit gebied veel harder was. Dit leidde automatisch tot een soepeler gedrag van de ski.


Vooral K2 was zeer innovatief op het gebied van rockertechnologie en ontwikkelde met de Side Seth een ski waarvan de rocker erg lang was (hij begon direct voor de binding), maar die dankzij de constructie een zeer harmonieuze buiglijn kon hebben. Het hele rockergebied kon onder belasting worden gekant. Dit vergrootte de effectieve kantlengte en maakte de ski veel soepeler. Met de Hoji is 4FRNT er bijvoorbeeld in geslaagd om een ski te ontwikkelen die ondanks zijn negatieve camber zeer goed overweg kan op harde ondergronden. Dit wordt mogelijk gemaakt door het feit dat de buiglijn ook hier optimaal functioneert en de ski bijna over de hele lengte werkt.


Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden die de ontwikkeling en optimalisatie van rockertechnologie illustreren. Tegenwoordig zijn bijna alle skifabrikanten erin geslaagd om ski's met rocker te ontwerpen die elk terrein aankunnen. Ondanks alle verschillen is het belangrijkste dat de ski over de hele lengte harmonieus functioneert en dat er een optimale flexlijn wordt bereikt.


Samenvatting en conclusie

Rockertechnologie is helemaal ingeburgerd. Tegenwoordig zijn er ski's waarmee je op elk terrein heel goed kunt skiën. Maar er is zeker niet één ski die in elke situatie ideaal is. En juist daarom worden er verschillende constructiemethoden gekozen voor specifieke gebruiksgebieden.