Rab: Van een kleine zolder naar de Himalaya
Er was eens, nog niet zo lang geleden, geschiedenis geschreven op de zolder van een klein rijtjeshuis in Sheffield, Verenigd Koninkrijk. In 1981 ontwierp oprichter en naamgever Rab Carrington het eerste product voor het merk: een slaapzak.
Maar niet zomaar een slaapzak, want dit allereerste handgenaaide product was gebaseerd op jarenlange bergervaring van beklimmingen van 8.000 meter zoals die van Nuptse en Makalu. Carrington wist dus precies wat belangrijk was bij alpine bergbeklimmen. En hij kon zijn eigen creaties persoonlijk testen tijdens zijn expedities in de Himalaya, Patagonië en de Dolomieten.
De bescheiden werkplaats in het kleine Britse dorp ontwikkelde zich al snel tot de productielocatie voor de Rab slaapzakken en Rab jassen die vandaag de dag nog steeds populair zijn bij klanten van heinde en verre. Trouw aan het motto “Niets extravagants, alleen eerlijke, hoogwaardige artikelen die beter gerepareerd dan vervangen kunnen worden”, heeft Rab altijd bergkleding en -uitrusting geproduceerd die betrouwbaar zijn, maar ook comfort en vrijheid op de berg bieden - ongeacht of je geïnteresseerd bent in een Rab regenjack, een fleece of een rugzak.
Rab: door bergbeklimmers voor bergbeklimmers
Vandaag de dag worden donzen slaapzakken met de hand gevuld in de productiefaciliteit in het Verenigd Koninkrijk, expeditiepakken gemaakt en kapotte producten gerepareerd en gewassen in het servicecentrum. De artikelen worden ook geproduceerd in Zuidoost-Azië en China. En dit omvat nu veel meer dan alleen slaapzakken. Van wandeloutfits voor ontspannen toppen van 2000 meter tot bergsportkleding voor uitdagende beklimmingen van 4000 meter - er is iets voor elke prestatiebehoefte. Met de uitspraak “je kunt hard klimmen als je het hele jaar door klimt”, beschreef de oprichter niet alleen zijn houding ten opzichte van alpine bergbeklimmen, maar ook het scala aan toepassingen van het veelzijdige Rab productassortiment.
Hoewel de producten niet meer door Carrington zelf worden getest, worden ze wel getest door ervaren alpinisten die de Rab producten dagelijks meenemen op hun outdooravonturen. Het merk kan zijn veelzijdige expertise laten zien met kenmerkende collecties zoals de alpine Mythic lijn. Deze is al te vinden in de kledingkasten en rugzakken van veel ambitieuze bergbeklimmers.
Rab: Gecertificeerd dons voor jassen, slaapzakken & co.
Kwaliteit en betrouwbaarheid staan voorop bij alle Rab producten en toch hoef je niet al te diep in de portemonnee te tasten voor je outdooruitrusting. Rab donsjassen en slaapzakken gebruiken sinds 2010 dons dat gecertificeerd is volgens de Responsible Down Standard (RDS). Toch is dons nog steeds een dierlijk product dat zoveel mogelijk moet worden vermeden. En dus gebruikt Rab sinds 2019 P.U.R.E. gerecycled dons in de hele Microlight collectie. Maar waar komt het gerecyclede dons vandaan en hoe werkt het? Het dons wordt uit post-consumer producten zoals kussens of dekbedden gehaald en opnieuw verwerkt. Het dons kan vervolgens worden hergebruikt voor functionele Rab kleding en uitrusting, zonder dat er nieuw dons en veren nodig zijn.
Een pionier in transparantie: zo goed is het merk Rab
Sinds 2023 heeft Rab het veel gemakkelijker gemaakt om door het verwarrende duurzaamheidsjargon te navigeren. Het merk wil zich niet verschuilen achter “groene” logo's en biedt voor alle Rab kleding en slaapzakken een tabel met herkomst en feiten over het materiaal. De tabel staat direct bij het product op de Rab website en is ook toegankelijk via een QR-code op de hangtag van het product.
Naast de ambitieuze “Net Zero” doelen overtuigt het merk vooral met concrete acties: De fabrikant is sinds 2020 klimaatneutraal en begon binnen de eigen muren: Verpakkingsmaterialen zijn gereduceerd en een groot deel van het Britse wagenpark is omgebouwd naar elektrische mobiliteit. Het hoofdkantoor in Engeland en, tegen 2024, alle gehuurde faciliteiten zullen worden aangedreven door 100% hernieuwbare energie.
De focus ligt hier echter niet alleen op het milieu, maar ook op mensen. Na slechts twee jaar lidmaatschap heeft de fabrikant de Leader-status gekregen van de Fair Wear Foundation, wat zijn inzet onderstreept om de rechten van werknemers in zijn wereldwijde toeleveringsketen voortdurend te verbeteren. Met zijn Responsible Business Conduct Policy legt het bedrijf sinds oktober 2022 basisprincipes vast om zaken als mensenrechten, milieubescherming, duurzaam productontwerp en de bevordering van diversiteit in de outdoorindustrie positief te beïnvloeden.