Patagonia – Een vriendelijke dienst aan de wereld
Yvon Chouinard is niet alleen een pionier onder de grote wandklimmers, maar ook een onwrikbare natuurliefhebber. Een rolmodel, een idealist, iemand die de wereld een beetje beter wilde maken. Met Patagonia heeft hij een bedrijf groot gemaakt dat milieubewustzijn en zakelijk succes op elkaar heeft afgestemd.
Vanaf het allereerste begin heeft de Amerikaan zijn bedrijf onconventioneel geleid, altijd strevend naar uitstekende, authentieke kwaliteit voor mensen die zijn producten jarenlang goed zouden gebruiken. Patagonia wilde niet alleen een rolmodel zijn voor zijn klanten, maar ook voor andere bedrijven, hen inspireren en motiveren om het systeem te veranderen - met succes.
Een bedrijfsfilosofie die vraagt om duurzaamheid op alle gebieden
Het bedrijf staat erom bekend dat het al vroeg heeft nagedacht over het tegengaan van milieuvervuiling, arbeidsuitbuiting en het vermijden van afval. Recycling was vanaf het begin een belangrijk doel en Patagonia was het eerste outdoorbedrijf dat op het idee kwam om fleecestoffen te maken van plastic afval. Tegenwoordig worden bijna alle producten gemaakt van voorkeursmaterialen en meer dan de helft van de stoffen is gemaakt van gerecycled materiaal. Al het nieuwe katoen dat wordt gebruikt is afkomstig van biologische teelt, wat water bespaart en de CO2-uitstoot vermindert. Al het nieuwe dons dat Patagonia gebruikt is volledig traceerbaar. Bijna alle materialen zijn gemaakt met waterafstotende chemicaliën zonder PFAS of PFC's. Deze lijst kan nog wel even doorgaan, maar feit is dat Patagonia veel doet om een verschil te maken.
Welke producten kenmerken Patagonia?
Het Amerikaanse bedrijf wordt niet alleen gekenmerkt door zijn liefde voor de natuur, maar ook door zijn hoge standaarden op het gebied van technologie, kwaliteit en diepgaande kennis van wat klanten willen. Populaire klassiekers van Patagonia zijn berg- en wandeljassen, zoals het Granite Crest jack, en waterdichte broeken. De lifestyle fleecetruien van Patagonia zijn ook klassiekers, net als de basislagen uit de Capilene Cool-serie, die geschikt zijn voor een zeer breed scala aan toepassingen.
De warme isolerende jassen voor skiën en bergbeklimmen zijn gemaakt van gerecyclede visnetten en het dons is gecertificeerd, zoals het warme jack Sweater Down Hoodie. Het bedrijf heeft zijn wortels in de klimsport en ook hier kun je profiteren van robuuste klimbroeken, zoals de Rock Caliza broek, maar Patagonia heeft ook populaire klassiekers voor skitochten, hardlopen, yoga en fitness die een zekere stijl en betrouwbare prestaties hebben.
Co2 voetafdruk & toeleveringsketens met hoge transparantie
Als wereldwijd bedrijf heeft Patagonia een wereldwijde ecologische voetafdruk. Het bedrijf publiceert deze ecologische voetafdruk, evenals zijn hele toeleveringsketen, zodat jij als klant kunt begrijpen waar de kleding die je koopt is geproduceerd. Patagonia zet zich ook in voor eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden, die lokaal worden gecontroleerd en ook traceerbaar zijn voor de klant.
De Patagonia Purpose Trust - een bedrijf om de planeet te redden
Patagonia kijkt terug op 50 jaar bedrijfsgeschiedenis en verantwoorde bedrijfspraktijken en kijkt tegelijkertijd vooruit naar de toekomst die voor het bedrijf en de planeet in het verschiet ligt.
In 2022 werd Patagonia's weg naar de toekomst beslissend geplaveid toen werd besloten dat Patagonia voortaan eigendom zou zijn van het Holdfast Collective en het Patagonia Purpose Trust. Het Holdfast Collective is een sociale welzijnsorganisatie die het geld dat ze inzamelt gebruikt om de milieu- en klimaatcrisis aan te pakken, de natuur en biodiversiteit te beschermen en gemeenschappen te ondersteunen die actief zijn op het gebied van milieubescherming. Het Patagonia Purpose Trust zorgt er daarentegen voor dat het bedrijf zich aan zijn waarden houdt.
In de toekomst is Patagonia geen non-profitorganisatie, maar een bedrijf met winstoogmerk en ziet het zichzelf als een rolmodel voor het bedrijfsleven. Patagonia wil blijven bewijzen dat milieu- en sociale waarden en bedrijfswinsten hand in hand kunnen gaan. Patagonia zal jaarlijks 1% van zijn omzet blijven doneren aan non-profitorganisaties die zich inzetten voor milieubescherming. De Patagonia Purpose Trust zorgt er ook voor dat dit wordt gerealiseerd.
Kort en krachtig
- Patagonia werd in 1973 in Californië opgericht door Yvon Chouinard, oorspronkelijk met klimuitrusting. Later werd daar uitrusting voor activiteiten als surfen, wandelen, trailrunning en skiën aan toegevoegd.
- Patagonia heeft veel kledingtechnologieën uitgevonden die tegenwoordig vanzelfsprekend zijn, zoals fleece van gerecyclede plastic flessen en het gebruik van biologisch katoen.
- Sinds 1985 doneert Patagonia minstens 1% van de omzet aan de bescherming en het behoud van het milieu.
- 1999 (Stichtend) lid van de Fair Labor Association, die zichzelf en andere textielbedrijven verplicht tot verantwoorde arbeidspraktijken
- Patagonia gebruikt tot 90% natuurlijke, gerecyclede en vervuilingsvrije materialen en neemt deel aan verschillende programma's ter bevordering van milieuverantwoordelijkheid (bijv. Fairtrade, Responsible Down Standard, traceerbaarheid van materialen, bluesign, enz.)
- Het "Worn Wear Programme" is ontstaan uit de wens om producten van hoge kwaliteit te produceren die lang meegaan. Patagonia biedt reparaties aan, geeft doe-het-zelf-instructies en neemt kleding terug voor recycling.
- 2022: 100% van de stemgerechtigde aandelen van het bedrijf gaat naar de Patagonia Purpose Trust, die zich inzet voor de bescherming van de bedrijfswaarden van Patagonia.