Mammut - van Zwitserland naar de wereld
Mammut is niet alleen een lang uitgestorven dier uit de ijstijd, maar staat ook al heel lang synoniem voor eersteklas bergsportuitrusting en -kleding. Sinds de oprichting in 1862 heeft het Zwitserse bedrijf een reputatie opgebouwd van absolute betrouwbaarheid, avontuurlijke geest en innovatie. Of het nu gaat om bergbeklimmen en klimmen in de zomer of skitochten in de winter, de producten staan voor de hoogste kwaliteit die zelfs de meest veeleisende omstandigheden kan weerstaan.
De geschiedenis van Mammut gaat meer dan 160 jaar terug. Opgericht door Kaspar Tanner als een kleine touwslagerij voor de landbouw in Dintikon in het kanton Aargau, heeft het bedrijf zich in de loop der tijd ontwikkeld tot een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van bergsportartikelen. Met het huidige hoofdkantoor in Seon, op slechts een paar kilometer van de plaats van herkomst, blijft het bedrijf trouw aan zijn wortels. Zwitserland, bekend om zijn majestueuze Alpen, biedt de ideale achtergrond voor de ontwikkeling en productie van zijn producten. Niet alleen Mammut jassen en Mammut rugzakken worden hier ontworpen, maar ook de hoogwaardige touwen die al tientallen jaren een belangrijk boegbeeld van het bedrijf zijn.
En hoe komt de Mammut op het touw?
Als je je terecht afvraagt waarom een uitgestorven dier als merklogo wordt gebruikt, liggen de feiten eigenlijk voor de hand: het prehistorische dier belichaamt kracht en sterkte - en het zijn precies deze eigenschappen die Zwitserse touwen perfect maken voor gebruik in de zwaarste omstandigheden. Met de verdere ontwikkeling van touwfabricage, weg van puur agrarisch gebruik, werd de eerste mammoet in 1943 op een touw gezet. Het Mammut Everest touw volgde slechts een paar jaar later - het eerste touw met een kernmantelstructuur. Het was in die tijd dat de Union Internationale des Associations d'Alpinisme (afgekort UIAA) het allereerste touw certificeerde; en dat was natuurlijk een Mammut klimtouw!
Mammut lawinepiepers, kleding & co: meer dan alleen touwen
De bergsportoutfitter staat nu bekend om veel meer. Naast de eerste kledingcollectie in de jaren 1970 werd in deze periode ook de legendarische Barryvox VS 68 lawinepieper ontwikkeld. Een ster is geboren, want door de verdere ontwikkeling van dit apparaat is Mammut vandaag de dag nog steeds een topconcurrent op het gebied van lawinezendontvangers. Ook hier worden de vroege precisie, expertise en Zwitserse kwaliteitsnormen weerspiegeld. Met de overname van het traditionele bedrijf Raichle in 2003 maakte Mammut eindelijk zijn portfolio compleet: uitrusting, kleding en nu ook schoeisel - het is geen toeval dat de wandelschoenen, regenjassen en slaapzakken van Mammut tegenwoordig razend populair zijn bij outdoorfans.
Het is echter niet alleen de breedte van het assortiment dat is geoptimaliseerd, maar ook de kwaliteit en specificaties. De eerste Eiger Extreme serie in 1995 was een echte mijlpaal voor alpinisme. Deze collectie is een must-have voor iedereen die in het hooggebergte of op noordwanden onderweg is! Met lijnen als de lichtgewicht Eiger Speed voor nieuwe snelheidsrecords of de nieuwe Eiger Free voor de moeilijkste freeride afdalingen slaat Mammut de spijker op zijn kop als het gaat om niche-expertise. Het traditionele bedrijf lijkt innovatiever en onvermoeibaarder dan bijna elke andere fabrikant in de bergsportsector.
Mammut: uit liefde voor de bergen
Robuustheid en kracht beschrijven niet alleen het Mammut-dier, maar ook de inspanningen van de fabrikant op het gebied van duurzaamheid. En dat is nog een reden waarom Mammut zo populair is bij outdoorfans. Het merk was een van de eersten in de branche die het belang van duurzaamheid inzag en zet zich actief in voor milieuvriendelijkere productiemethoden en materialen. Mammut ontwikkelde zijn eerste fleece van PET-recycled materiaal al in 1995. Daarnaast zijn PCF-vrije stoffen en biologisch katoen slechts enkele voorbeelden van de duurzame praktijken van het kledingmerk.
Mammut zet zich in voor een uitgebreide klimaatstrategie met als doel het bereiken van netto nul emissies in 2050. Dit omvat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de implementatie van circulaire economie modellen. Het programma “Close the Loop”, dat is ontwikkeld in samenwerking met Protect Our Winters Switzerland, richt zich op het terugnemen en recyclen van klimtouwen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de repareerbaarheid en duurzaamheid van de producten om hun levensduur te verlengen en zo hulpbronnen te sparen.
Naast een duurzaamheidsverslag heeft Mammut in 2019 haar eerste sociale verslag gepubliceerd, waarin transparantie en verantwoordelijkheid langs de toeleveringsketen centraal staan. Het merk benadrukt deze waarden met zijn lidmaatschap van de Fair Wear Foundation. Maatregelen zoals de verplaatsing van productiefaciliteiten van China naar landen als Vietnam en Bangladesh, waar het grootste deel van de productie nu plaatsvindt, zijn bedoeld om de arbeidsomstandigheden geleidelijk transparanter te maken.