Hoe een reptiel vleugels krijgt
Evolutie is een basiswet van het leven: alleen degenen die zich blijven ontwikkelen, aanpassen en nieuwe manieren vinden, zullen overleven en het beste uit hun mogelijkheden halen. Bewust of onbewust realiseerde Archaeopteryx lithograpica zich dit ook. Daarom was hij de eerste hagedis die vleugels ontwikkelde om de lucht te veroveren. Zoveel innovatieve geest inspireerde ook het bedrijf dat in 1989 in Noord-Vancouver, British Columbia werd opgericht als Rock Solid. Het skelet van de vliegende hagedis werd het nieuwe logo van het merk en in 1992 werd de naam Arcteryx aangenomen. De inheemse bergen van Canada zijn altijd een plek geweest om van te dromen, maar ook een plek die hoge eisen stelt aan mensen en uitrusting. Voor de productontwikkelaars en ontwerpers van Arcteryx biedt de nabijheid van de bergen natuurlijk de beste mogelijkheden om aan slimme, functionele producten te werken. Vanaf het begin hebben ze zichzelf gezien als een groep gelijkgestemde mensen die samenkomen in het Design Centre om eenvoudige oplossingen te vinden voor complexe problemen.
De vogel slaat zijn vleugels uit
Een van de eerste producten was dan ook een warm gelamineerde klimgordel. Een absolute noviteit in die tijd en een technologie waarop de superlichte klimgordels van de Canadezen vandaag de dag nog steeds zijn gebaseerd. Dicht bij de bergen zijn maakt mensen niet alleen bewust van wat er echt nodig is, het biedt ook de perfecte gelegenheid om nieuwe ideeën en prototypes meteen uit te proberen.
Arcteryx heeft zich ontwikkeld van een pure klimoutfit tot een merk dat alles biedt, van kleding en uitrusting voor de moeilijkste expedities tot stijlvolle en functionele artikelen voor dagelijks gebruik. Omdat de seizoenen in de Canadese bergen snel vervagen, heeft Arcteryx zowel in de zomer als in de winter de juiste kleding in het assortiment. Skitouren en freeriden horen er net zo bij als trektochten, trailrunning en bergwandelingen. En natuurlijk blijven de Canadezen trouw aan hun roots en rusten ze je uit met alles wat je nodig hebt voor sport-, alpine- of ijsklimmen.
Optimisme als drijvende kracht
Een van de verklaarde doelen van Arcteryx is om mensen weer in contact te brengen met natuurbeleving. De Canadezen noemen het “inspirerend optimisme”, waarmee ze bedoelen dat ze grenzen overwinnen om mensen terug te brengen naar de natuur. The Great Outdoors, de wereld daarbuiten, is een plek waar je nieuwe perspectieven kunt vinden, persoonlijk kunt groeien en samen kunt komen met gelijkgestemde mensen. Arcteryx wil dat haar assortiment ons helpt de weg naar deze plek te vinden en optimaal van onze tijd daar te genieten.
Hoe zwaar de omstandigheden ook zijn, hoe onstabiel het weer ook is - elke dag is een goede dag om in de natuur door te brengen. Minimalisme staat centraal in de ontwerpfilosofie van de Canadezen. Design klinkt misschien een beetje te veel als kunst, maar bij functioneel design volgt vorm functie. Hoeveel is genoeg? Wat kan weggelaten worden? Hoe maak je van goed iets geweldigs? Een goed ontwerp is het resultaat van instinct, discipline en realisatie. Een goed ontwerp bewijst zich in weer en wind, beperkt je bewegingsvrijheid niet, verbetert je buitenervaring en is tijdloos elegant. Het is precies dit soort ontwerp dat het vlaggenschip van Arcteryx is geworden.
Ontwerp, ervaring en het juiste doen
Naast design zijn er nog twee pijlers waarop Arcteryx zijn DNA bouwt: Het juiste doen en ervaring. Het juiste doen is een vraag die Arcteryx zichzelf stelt bij elke beslissing. Gebruikt het merk de juiste materialen? Werkt het op de juiste manier en met de juiste mensen? Gedraagt het team zich op de juiste manier ten opzichte van de maatschappij, de natuur en de buren? Het juiste doen heeft betrekking op de kwaliteit, maar ook op de duurzaamheid van de producten en benadrukt ook de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijf.
Naast de eigen bevindingen bij het uitproberen van de producten, vertrouwt Arcteryx natuurlijk ook op de ervaringen van atleten, gidsen, berggidsen en deelnemers aan zelfgeorganiseerde evenementen. Wat in theorie goed klinkt, moet zich immers ook in de praktijk bewijzen. Al met al betekenen deze drie pijlers dat je erop kunt vertrouwen dat Arcterx alleen de beste materialen gebruikt, op de technisch meest geavanceerde manier en met de grootst mogelijke zorg. Als elk detail klopt, is het resultaat producten die zelfs de meest extreme belastingen kunnen weerstaan, waarbij niets te veel is en die bovendien licht, veerkrachtig en absoluut efficiënt zijn.
Er is altijd een weg
Evolutie is een zeer optimistisch idee. Als je altijd nadenkt over hoe je goed beter kunt maken, hoe je lichter kunt maken, hoe je robuuster kunt maken, dan rust je niet op je lauweren. Het klinkt misschien absurd dat een hagedis plotseling wil vliegen - en toch is het hem gelukt. Daarom is Arcteryx altijd op zoek naar een weg vooruit. Aanpassing, verdere ontwikkeling en creatie zijn essentiële onderdelen van het denken van de Canadezen, want juist onder de moeilijkste omstandigheden ontstaan de beste oplossingen. De relatie met de natuur is hier een integraal onderdeel van - alleen door je ermee bezig te houden kun je haar begrijpen, alleen door haar te begrijpen kun je ervan leren.
Arcteryx merk check:
- Arcteryx... opgericht in 1989 als Rock Solid in North Vancouver, maakt deel uit van de Finse Amer Sports bedrijvengroep.
- Voornamelijk bekend om... functionele kleding van topklasse voor de meest extreme uitdagingen
- Bekende atleten van dit merk zijn... Austin Ross (skiën), Jesse Huey (alpine klimmen), Adam Campbell (trail running) en nog veel meer.
- Een klassieker is... het Alpha SVjack
- Duurzaamheid: Arcteryx is een bluesign system partner, gebruikt RDS-gecertificeerd dons, maakt zijn topproducten nog steeds in Canada en werkt samen met Ocean Wise